Slider
بنر

پا در کفش جئوکس

کد: 961
بازدید: 1882
چاپ

ماریو مورتی پولگاتو (‌Mario Moretti Polegato‌) را همه با کفش‌هایی که نفس می‌کشند می‌شناسند. کارآفرین برتر ایتالیایی که در لیست فوربس جزو میلیاردرهای مطرح جهان قرار گرفته، روز پنجشنبه، در سفری یک‌روزه به تهران، در نشستی خبری با اصحاب رسانه، به معرفی محصولات جدید این کمپانی پرداخت و از توسعه سرمایه‌گذاری مشترک در ایران خبر داد. در این نشست خبری که در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد، مورتی از برنامه این شرکت برای گشایش نمایندگی‌های بیشتر در شهرهای مختلف ایران، طی پنج‌ سال آینده خبر داد و اظهار امیدواری کرد با فراهم شدن زمینه‌های همکاری بیشتر، فعالیت‌های این شرکت در ایران بیش از پیش گسترش یابد. این کارآفرین ایتالیایی که یکی از اعضای مجمع جهانی اقتصاد نیز به شمار می‌رود، از سوی مجله معتبر «فوربس»، با دارایی یک میلیارد و 900 میلیون‌دلاری، سیزدهمین فرد ثروتمند ایتالیا شناخته می‌شود.
ماریو مورتی پولگاتو سخنان خود را در کنفرانس خبری «جئوکس» با گفتن «روز بخیر» به زبان فارسی آغاز کرد. او سپس از حضور در ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: این دومین بار است که در ایران حضور دارم. سه سال از حضور قبلی من در ایران می‌گذرد و شرکت من هم در طول این سه سال دستخوش تغییرات بسیاری شده که امروز برای شما تعریف خواهم کرد. در زمینه لایف‌استایل یا به عبارت دیگر، شیوه زندگی، «جئوکس» مهم‌ترین شرکت ایتالیایی و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیاست. مقر اصلی کمپانی «جئوکس» در شمال ایتالیا و نزدیکی شهر ونیز است. جئوکس توانست در مدت زمان اندکی، به یک موفقیت بسیار بزرگ دست ‌یابد. دلیل اصلی این موفقیت آن است که جئوکس توانست تکنولوژی را با مد ایتالیایی ادغام کند. تکنولوژی جئوکس اختراع نوعی لاستیک بود که قابلیت «نفس کشیدن» داشت. همان‌طور که می‌دانید، کفی کفشی که لاستیکی باشد، بسیار راحت و سبک و بادوام است اما در عین حال، مشکل اصلی در استفاده از لاستیک به‌عنوان کفی، بهداشتی بودن آن است. ما در کف کفش‌های جئوکس تعدادی سوراخ ایجاد کردیم اما جالب اینجاست که در هنگام باران، هیچ آبی به داخل کفش نفوذ نمی‌کند؛ زیرا در داخل کفش غشای مخصوصی تعبیه شده که باعث می‌شود در عین اینکه آب به داخل کفش نفوذ نمی‌کند، در عین حال پای شما نفس بکشد. استفاده از تکنولوژی فوق این امکان را می‌دهد که پای شما همیشه خشک بماند. امروزه 95 درصد از مردم جهان از کفش‌هایی با کفی لاستیکی استفاده می‌کنند و فقط پنج درصد کفش‌هایی به پا می‌کنند که کفی آنها از جنس چرم است. بعد از این اختراع و کشف جئوکس، تمامی کفی‌های کفش‌ها باید عوض شوند زیرا تکنولوژی آنها دیگر قدیمی شده است. اما تکنولوژی جدید استفاده از کفی‌های جدید فقط در انحصار کمپانی جئوکس قرار دارد. در حال حاضر از این تکنولوژی در بیش ‌از 100 کشور جهان شامل ایران استفاده می‌شود. در واقع، امروز جئوکس تنها یک برند تولید‌کننده کفش نیست، بلکه یک انقلاب بزرگ در زمینه مارکتینگ است. این برند حتی در آینده و در زمینه اقتصاد دنیا یک انقلاب بزرگ محسوب می‌شود که این حرکت در آینده هم ادامه می‌یابد. جئوکس این تکنولوژی را در زمینه معرفی مد ایتالیا به کار گرفته است. در تمام دنیا به‌ویژه ایران کفش‌های ایتالیایی بسیار مورد علاقه هستند. بسیاری از مردم برای خرید کفش ایتالیایی به این کشور می‌آیند. کفش‌های ایتالیایی به دلیل داشتن کیفیت بالا، طراحی زیبا و به‌دلیل اینکه این کشور مهد کفش در جهان است، با استقبال بسیاری روبه‌رو می‌شود؛ به نظر من اصلاً خاستگاه و مهد کفش جهان، ایتالیاست. بنابراین، ما موفق شدیم با تلفیق تکنولوژی روز دنیا با مد ایتالیا، محصولی منحصربه‌فرد و بی‌رقیب در جهان تولید کنیم. اگر می‌خواهید داستان پیدایش این تکنولوژی و ظهور برند جئوکس را بدانید، اکنون آن را برای شما بازگو خواهم کرد. من مخترع این تکنولوژی منحصربه‌فرد و کفشی هستم که نفس می‌کشد و امروز به‌عنوان مدیر شرکت جئوکس مشغول به فعالیت هستم.


آقای ماریو مورتی پولگاتو، در ابتدا درباره تاریخچه جئوکس و داستان تولد کفشی که به شهرت جهانی شما انجامید توضیح دهید.
شاید برای شما جالب باشد بدانید فناوری جئوکس و به‌طور کلی، ایده اختراع کفش‌هایی که نفس می‌کشند از کجا آمد. شهرت خانواده من در ایتالیا به خاطر کشاورزی است و من هم بالطبع کشاورزی خواندم. در اوایل دهه 90 میلادی و با کمک‌های خانواده‌ام راهی ایالات متحده آمریکا شدم تا یک گردش تفریحی در این کشور داشته باشم. بنابراین به شهر «رینو»، در نزدیکی «لاس‌وگاس» در صحرای «نوادا» رفتم که به شهر کابوی‌ها مشهور است. کفش‌هایم را عوض کردم و برای پیاده‌روی به صحرا رفتم. قطعاً کفش‌هایم جئوکس نبودند زیرا آن موقع جئوکس هنوز وجود خارجی نداشت! همین‌طور که بیشتر در صحرا قدم می‌زدم، پاهایم هم به‌شدت در حال داغ شدن بود. در آن زمان، هنوز این امکان وجود داشت که با خودتان چاقو به داخل هواپیما ببرید. بنابراین چاقوی کوچکی را که با خودم همراه داشتم از جیبم درآوردم و در کف هردو کفشم یک سوراخ ایجاد کردم. در واقع برای کفش‌هایم یک هواکش درست کردم. بنابراین وقتی به ایتالیا برگشتم، شروع به مطالعه روی این تکنولوژی کردم تا روشی را بیابم که به کمک آن، علاوه بر اینکه پاها داخل کفش نفس بکشند، آب به داخل آن وارد نشود. بنابراین، موفق به اختراع ماده جدیدی شدم که به شکل غشایی لاستیکی در کف کفش تعبیه می‌شد. بنابراین، با دو عنصر یعنی این غشای لاستیکی و سوراخ کف کفش، توانستم اختراع خود را در بیش از 100 کشور جهان به ثبت برسانم. شاید تعجب کنید، اما من آن موقع به تولید کفش فکر نمی‌کردم بلکه مانند جوانان دیگر، تنها می‌خواستم به سرعت پولدار شوم. بنابراین، اختراع خود را با بسیاری از کمپانی‌های مشهور تولید کفش آلمانی، آمریکایی و اروپایی مطرح کردم. تمام برندهای شناخته‌شده ورزشی که قطعاً نام آنها را شنیده‌اید، این امکان را داشتند تا با اختراع من آشنا شوند. شاید باور نکنید؛ اما هیچ‌کس اختراع من را نخواست! برای من عجیب بود که آنها چطور نفهمیدند اختراع من تنها یک اختراع معمولی نیست بلکه یک انقلاب عظیم برای آنها ایجاد کرده است. بنابراین، تصمیم گرفتم خودم دست‌به‌کار شوم و محصول کفشم را شخصاً تولید کنم. در شهر محل سکونتم پنج نفر را پیدا کردم و به هریک از آنها مسوولیت‌های مشخصی اعم از بازاریابی، اقتصاد و بسترسازی اقتصادی را واگذار کردم. گرچه با افراد بسیار کمی شروع کردیم اما اکنون با گذشت مدت زمان کوتاهی، شاهد فعالیت بیش از 30 هزار نفر در کمپانی جئوکس هستیم. جئوکس امروز در 115 کشور جهان، با گشایش 1200 شعبه، به فروش کفش می‌پردازد. امروز در تمامی خیابان‌های مشهور جهان و تمامی فروشگاه‌های معتبر و مراکز معتبر مد در جهان می‌توان یکی از تابلوهای جئوکس را نیز مشاهده کرد. به‌دلیل ثبت اختراع جئوکس، این برند هم‌اکنون در جهان منحصربه‌فرد است. داستان ظهور جئوکس به همین‌جا ختم نمی‌شود و این داستان ادامه خواهد یافت، زیرا دو درصد از سرمایه‌گذاری خود را به تحقیق اختصاص داده‌ایم و هرروز رو به جلو حرکت می‌کنیم. جئوکس همچنین با دانشگاه‌های ایتالیایی همکاری تنگاتنگی دارد و به دنبال اختراع تکنولوژی‌های دیگری در زمینه کفش هستیم. مثلاً یکی از محصولات ما به اسم «آمفیدیوکس»، نه‌تنها نفس می‌کشد، بلکه از قسمت زیر و حتی روی کفش هم کاملاً ضد‌آب است. این محصول، به خصوص برای افرادی که دائماً در سفر هستند بسیار مفید است. زیرا در شرایط مختلف آب و هوایی و تغییرات شدید دما، مجبور نیستند مدام کفش‌های خود را عوض کنند. همان‌طور که می‌دانید، ایتالیا طی روزهای جاری، شاهد برگزاری نمایشگاه «اکسپوی میلان» است که این نمایشگاه حدود 20 میلیون نفر بازدیدکننده دارد. کمپانی جئوکس همچنین کفش خاصی را نیز برای نمایشگاه جئوکس طراحی و معرفی کرده که قادر است چند برابر کفش‌های دیگر این کمپانی نفس بکشد. مواد به‌کار رفته در این کفش بسیار راحت است. اما جئوکس، علاوه بر کفش، محصول جدیدی نیز طراحی و تولید کرده است. ما به این نتیجه رسیدیم که نه‌تنها پاها، بلکه کل بدن ما نیاز به تنفس دارد. طی فرآیند راه رفتن، گرمای تولید‌شده مانند دود سیگار، از سمت پایین به سمت قسمت‌های بالایی بدن و شانه‌ها حرکت می‌کند. جئوکس با درنظر گرفتن این مساله، دست به طراحی یک کت زده که این کت هم مانند کفش‌های این کمپانی قابلیت تنفس دارد. در آستر این کت هم مانند کفش‌های جئوکس از یک غشا استفاده شده که می‌تواند دمای بدن را خارج ‌کند که با کمک این فناوری به تنفس بهتر بدن کمک کردیم. تمامی این موفقیت‌ها را مرهون تحقیقات هستیم. البته نگاه خانم‌ها به تکنولوژی، با نگاه آقایان و کودکان متفاوت است؛ آنها به دنبال مد و طراحی زیبا هستند. بنابراین جئوکس در سال‌های اخیر بخش بیشتر سرمایه و نیروی خود را به طراحی محصولات خود اختصاص داده است. این کمپانی در ابتدا محصولات خود را برای کودکان تولید می‌کرد و سپس محصولاتی را برای آقایان تولید کرد. اما امروز محصولات متنوع و جدیدی را برای خانم‌ها طراحی می‌کنیم که در این محصولات سلایق خانم‌ها درنظر گرفته شده است. در واقع امروز جئوکس، «برند خانواده» است یعنی سلایق تمامی افراد خانواده را درنظر گرفته است. در واقع اگر بخواهیم جئوکس را در یک جمله توصیف کنیم، باید گفت «جئوکس سفیر واقعی مد و تکنولوژی ایتالیا است». گرچه طراحی جئوکس خیلی خاص و منحصربه‌فرد نیست اما این محصول به‌گونه‌ای است که می‌توان در تمام ساعات روز از این محصول استفاده کرد؛ در واقع این محصول به بهبود کیفیت زندگی روزمره کمک می‌کند.

اگرچه جئوکس با عنوان «کفشی که نفس می‌کشد» خود را در دنیای مد مطرح کرد، اما این کمپانی همچنین به‌عنوان یک «برند اخلاق‌گرا» در سطح جهان شناخته می‌شود؛ اگر امکان دارد کمی درباره فعالیت‌های اخلاقی شرکت و همین‌طور پایبندی کمپانی جئوکس به رعایت مسائل زیست‌محیطی توضیح دهید.
جئوکس در واقع یک برند اخلاقی (ethical brand) است. ما یک شرکت بسیار بزرگ بین‌المللی هستیم که در زمینه انجام فعالیت‌های انسان‌دوستانه نیز سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام می‌دهیم که برنامه «وَله‌مور» (valemour) تنها بخش کوچکی از آنهاست. این برنامه برای حمایت از کودکان مبتلا به «سندروم داون» راه‌اندازی شده است. متاسفانه کودکان مبتلا به این سندروم در پانسیون‌ها زندگی می‌کنند. ما برای حمایت از این کودکان، به آنها کمک مالی مستقیم نمی‌کنیم در عوض برای آنها شرایط کار فراهم کرده‌ایم. بنابراین کاری کردیم که چه آنها و چه خانواده‌هایشان احساس کنند برای جامعه مهم و مفید هستند. ما چرم محصولات خود را به خانواده‌های آنها می‌بریم و آنها این چرم را رنگ می‌کنند؛ سپس این ماده اولیه را دوباره به کارخانه برده و با آن کفش تولید می‌کنیم. بنابراین هیچ‌یک از کفش‌های ما شبیه هم نیستند و با هم متفاوت‌اند. در این پروژه علاوه بر کفش، کیف و روسری نیز برای خانم‌ها تولید می‌شود. پروژه وله‌مور توانست در حوزه اخلاق و انسان‌دوستی به موفقیت قابل توجهی دست یابد زیرا بسیاری از این کودکان امروز بسیار خوشحال هستند و خود را مانند شهروندان عادی می‌بینند. برخی از آنها همچنین گفته‌اند که دوست دارند با همکاران و دوستان‌شان حتی ازدواج کنند که این برنامه از تلویزیون ایتالیا نیز پخش شد. در حال حاضر سومین دوره اجرای برنامه وله‌مور را پشت سر می‌گذاریم. این پروژه در نوع خود در ایتالیا منحصربه‌فرد است و ما قصد داریم آن را در سطح جهانی توسعه دهیم. علاوه بر پروژه وله‌مور، پروژه‌های دیگری را نیز برای حمایت از کودکان بی‌سرپرست، به‌ویژه در کشور رومانی در دست اجرا داریم. در حال حاضر یک ارگان از 130 کودک که از ناتوانی جسمی رنج می‌برند، حمایت می‌کند که ما نیز کمک‌های دارویی و پزشکی را به آنها ارائه می‌دهیم.
جئوکس همچنین در بحث زیست‌محیطی نیز برنامه‌هایی درنظر دارد. همان‌طور که می‌دانید تمام کارخانه‌ها و شرکت‌های صنعتی، آلودگی‌های زیست‌محیطی ایجاد می‌کنند که صنعت تولید کفش نیز از این قاعده مستثنی نیست. هرچند آلودگی حاصل از این صنعت به اندازه سایر صنایع نیست اما ما نیز به نوبه خود در آلودگی محیط زیست نقش داریم. به همین منظور، در جزیره هائیتی جنگلی احداث کردیم که هریک از کارکنان جئوکس در این جنگل یک اصله درخت کاج غرس کرده‌اند. سال گذشته بیش از هزار اصله درخت در این جنگل کاشته شد که همچنان این فعالیت ادامه دارد. در نزدیکی شهر ونیز نیز یک آمفی‌تئاتر بزرگ برای کودکان ساخته‌ایم که گنجایش 3000 نفر را دارد که از نظر گنجایش، دومین سالن آمفی‌تئاتر بزرگ ایتالیا محسوب می‌شود. جئوکس در مسابقات اتومبیلرانی نیز چهار سال است با فرمول یک، همکاری می‌کند. این پروژه از این لحاظ برای ما بسیار اهمیت دارد که ما تمام محصولات و مواد اولیه خود را توسط رانندگان فرمول یک آزمایش می‌کنیم. حتماً می‌دانید که یک راننده مسابقات فرمول یک، وقتی با سرعتی بالغ بر 300 کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کند، تحت فشار و افزایش دمای بسیار بالاست. به تمامی این فشارها، هیجانات و دغدغه‌های ذهنی آنها را نیز باید اضافه کرد که مجموع این عوامل سبب افزایش دمای بدن آنها می‌شود. بنابراین اتاق خودروهای فرمول یک برای ما مانند یک آزمایشگاه تحقیقاتی کوچک عمل می‌کند.

اگر امکان دارد درباره تاریخچه فعالیت‌های جئوکس در ایران و همچنین آینده همکاری‌های این کمپانی در کشورمان توضیح دهید.
گرچه امروز محصولات جئوکس را در تمام دنیا مشاهده می‌کنیم، اما طبیعتاً هر کشوری برای ما اهمیت خاص خود را دارد؛ ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و بازار این کشور اهمیت ویژه‌ای برای ما دارد. جئوکس در حال حاضر با شرکت «کاسپین مد»، همکاری تنگاتنگی دارد که این همکاری از هشت سال پیش آغاز شده که با کمال رضایت در حال توسعه بیشتر این همکاری‌ها هستیم.

آقای مورتی، به‌عنوان یک کارآفرین نمونه که در دانشگاه‌های معتبر جهان هم به تدریس کارآفرینی مشغول هستید، چه توصیه‌ای به جوانان ایرانی دارید؟
داستان من و جئوکس، فقط به یک موفقیت اقتصادی محدود نمی‌شود. همان‌طور که دفعه قبل هم در بازدید از ایران گفتم، موفقیت جئوکس یک داستان جالب و جذاب برای جوانان شماست. جوانان ایرانی باید به این فکر کنند که چگونه از یک ایده ذهنی به یک پروژه برسند و به ایده خود تحقق ببخشند تا بتوانند آن را در سطح جهان مطرح کنند. حتماً به‌خوبی می‌دانید که بزرگ‌ترین موفقیت‌های جهان، ابتدا در دانشگاه‌ها و توسط محققان و پزشکانی که سال‌ها روی این ایده‌ها کار کرده‌اند، شکل گرفته‌اند. اما در بسیاری از مواقع نیز، برخی تفکرات و اندیشه‌ها مداوم، منجر به شکل‌گیری اتفاقات و انقلاب‌های فکری عظیم و شخصی می‌شوند. این درست مانند همان اتفاقی است که برای من افتاد، بنابراین ممکن است این اتفاق برای همه ما و در هر مکانی بیفتد. همه این اتفاقات از ذهن ما نشات می‌گیرد. بنده در یک کنفرانس بین‌المللی حضور داشتم؛ در این کنفرانس، متخصصان اعلام کردند انسان تنها از 20 درصد از ظرفیت مغز خود استفاده می‌کند. بنابراین به شما گوشزد می‌کنم که برای رسیدن به این سطح، هیچ محدودیت و حد و مرزی وجود ندارد، بلکه آنچه اهمیت دارد، نحوه تربیت این جوانان است تا بتوانند اختراعات مفیدی داشته باشند که به بهبود زندگی بشر کمک می‌کند. من اکنون در دانشگاه‌های معتبر جهان تدریس می‌کنم و شاید روزی برسد که در دانشگاه‌های ایران هم تدریس کنم. اما حتماً از خود می‌پرسید که در دانشگاه‌های شما چه چیزی تدریس خواهم کرد؟ من معنی واقعی اختراع را آموزش خواهم داد. زیرا اختراع کردن فقط به معنای خلق چیز جدیدی نیست بلکه یک اختراع از چند فاکتور اصلی تشکیل می‌شود:
نخستین عامل ایجاد، درست کردن یا در واقع اعمال تغییر است. من در واقع کفش جئوکس را اختراع نکردم بلکه آن را تغییر دادم. اما این را به خاطر داشته باشید که هر نوع اختراعی، اعم از ایجاد تغییرات جدید، باید به ثبت برسد تا بتوانید از امتیاز ثبت اختراع خود استفاده کنید تا از حقوق انحصاری آن بهره‌مند شوید.
عامل دوم، این است که هر اختراعی در بدو معرفی ممکن است با استقبال مواجه نشود چون جدید است و باید آنقدر آزمون و خطا شود تا مورد توجه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان واقع شود. بسیاری از دانشگاه‌های جهان به جوانان و مخترعان کمک می‌کنند تا اختراعات خود را آزمایش کنند.

اگر اشتباه نکنم شما در سال 2011 هم سفری به ایران داشتید؛ اکنون که دوباره بعد از چهار سال به ایران سفر کرده‌اید بازار ایران چه تفاوت‌هایی با سال 2011 کرده است؟ آیا رفع احتمالی تحریم‌ها برای شما انگیزه‌ای شده تا دوباره سرمایه‌گذاری خود را در ایران گسترش دهید؟ طی این چند سال، تحریم‌ها چه مشکلاتی در روند سرمایه‌گذاری شرکت شما در ایران ایجاد کرد؟
من در واقع یک بیزینس‌من هستم که فقط به کار تجارت مشغولم. بنابراین من فقط کار خودم را انجام می‌دهم. طبیعتاً سفرهای زیادی هم به نقاط مختلف دنیا داشته‌ام. من هر سال به حدود 80 کشور دنیا در آمریکا، آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، آفریقا، اروپا، روسیه، آسیا، چین، استرالیا و تقریباً همه‌جای دنیا سفر می‌کنم. من به شما تضمین می‌دهم که امروزه در تمام دنیا یک انقلاب در پیش است؛ اما این انقلاب، انقلاب با سلاح نیست، بلکه انقلاب فرهنگی جوانان است. برای همین در بخش قبلی در مورد جوانان و اهمیت آنها با شما صحبت کردم. من در واقع یکی از اعضای «مجمع جهانی اقتصاد» هم هستم که هرساله به نمایندگی از موسسه آسپن، در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد شرکت می‌کنم. من تضمین می‌دهم که امروز تمام دنیا به‌دنبال صلح است و به نظر من دنیای آینده، از زمانی که ما سپری کردیم بهتر خواهد بود. به عقیده من، در آینده شاهد آزادی اقتصادی بیشتری خواهیم بود و همه می‌توانند از امکانات و شیوه‌های بهتری که در دنیا وجود خواهد داشت، بهره‌مند شوند. با گسترش ارتباطات که امروزه به لطف توسعه وب امکان‌پذیر شده، همه مردم جهان با هم در ارتباط خواهند بود و می‌توانند عقاید و نظرات مختلف را بشناسند و به حقوق یکدیگر احترام بگذارند. مثلاً خود من کاتولیک هستم اما هر وقت از جلو یک مسجد می‌گذرم، به نشانه احترام در مقابل آن تعظیم می‌کنم.

محصولات برند جئوکس نسبت به برندهای دیگر گران هستند و بیشتر قشر پولدار یا سرمایه‌دار جامعه می‌توانند آن را خریداری کنند. آیا کمپانی جئوکس برای این مساله تدبیری اندیشیده که قشر متوسط هم بتوانند از محصولات شما استفاده کنند؟
اقتصاد کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است همان‌طور که تقسیم ثروت متفاوت است. فلسفه جئوکس فقط خشنود کردن ثروتمندان نیست. ما هم دوست داریم قیمت محصولات ما در سطح متوسط و رو به بالا باقی بماند اما پایین آوردن قیمت‌ها برای ما بسیار سخت است. دلیل آن این است که تکنولوژی اولیه ما نسبت به تکنولوژی تولید کفش‌های معمولی، به‌خودی‌خود هزینه بالایی دارد. اما در عوض خریداران کفش‌های جئوکس را افراد عادی تشکیل می‌دهند. مشتریان ما از تمام اقشار و طبقات مختلف جامعه، نظیر افراد دائماً در سفر، افراد شاغل، زنان دوستدار مد و زنان مدرن، آدم‌های تحصیل‌کرده، آدم‌های جویای فرهنگ و اهل مطالعه هستند و این فلسفه جئوکس است زیرا جئوکس تنها به یک طبقه خاص اجتماعی تعلق ندارد.
در مورد هزینه و قیمت محصولات‌مان، این مساله فقط مربوط به ایران نمی‌شود. البته هدف ما این است که محصولات طوری طراحی شوند که این هزینه‌ها و قیمت نهایی، در همه جای دنیا، از رم گرفته تا توکیو و تهران تقریباً یکسان باشد. قسمت اعظم ماده اولیه‌ای که از آن استفاده می‌کنیم، چرم ایتالیایی است که به خاطر کیفیت بسیار بالا امکان کاهش هزینه وجود ندارد. از طرفی هزینه دیگری که ما در نظر می‌گیریم، صرف انجام تحقیقات مستمر می‌شود و دقیقاً به لطف همین تحقیقات و پژوهش‌هاست که جئوکس از سایر برندها متمایز شده است.

استقبال ایرانی‌ها را از محصولات جئوکس چگونه ارزیابی می‌کنید؟
درباره استقبال ایرانی‌ها از محصولات‌مان باید گفت بسیاری از ایرانی‌هایی که در ایران یا در سایر نقاط جهان زندگی می‌کنند، جئوکس را می‌شناختند و امروز این امکان را دارند که خود و خانواده‌هایشان بتوانند در کشور خودشان این برند را تهیه کنند. ما در واقع سرویسی را راه‌اندازی کرده‌ایم تا همه بتوانند به محصولات‌مان دسترسی داشته باشند. در یک تحقیق میدانی که در مورد میزان شناخت مردم از برند جئوکس در جهان انجام شد، مشخص شد در 115 کشوری که ما نمایندگی فروش داریم، 65 درصد از پاسخ‌دهندگان با برند جئوکس آشنا هستند که این آمار ما را متحیر کرد. این در حالی است که در کشور خودم که محل تولد برند جئوکس هم محسوب می‌شود فقط خودرو «فراری» تا این اندازه محبوبیت دارد. در واقع، نتایج این تحقیق برای ما یک موفقیت بزرگ بود که مانند بمب صدا کرد زیرا این محبوبیت را تنها مرهون مردم هستیم چون آنها بودند که در صحبت با دوستان‌شان این برند را به یکدیگر معرفی کردند.
همین مساله باعث شده تا ما برای رضایت و خشنودی مشتریان خود، شخصاً در آن کشور حاضر شویم و اقدام به فعالیت مستقیم کنیم.

شما به‌عنوان یک تاجر بسیار موفق، چه صحبتی برای تجار ایرانی دارید؟
همان صحبتی را که در مورد جوانان ایرانی کردم، درباره تجار ایرانی هم دارم. امروز دیگر نمی‌توان تاجران را از نظر ملیت تفکیک کرد؛ امروز چیزی به اسم تاجر ایتالیایی، آمریکایی، روسی یا ایرانی نداریم. امروز دیگر شاهد یک بازار جهانی هستیم که در آن همه تجار اعم از پیر و جوان و با هر ملیتی مشغول به فعالیت هستند که این شامل تجار ایرانی هم می‌شود. همه باید تلاش کنیم در مورد آن با هم بحث کنیم و سعی کنیم که ابداع و نوآوری داشته باشیم. این تفکر تا همین اواخر چیزی شبیه یک خیال بود اما امروز به لطف حضور اینترنت می‌توان معجزه کرد.
اما در مورد زمینه همکاری با طراحان ایرانی، ما برای انجام هرگونه همکاری همیشه آماده‌ایم و این آمادگی را داریم که با آنها همکاری تنگاتنگی داشته باشیم. برای انجام این همکاری، حتی نیاز به اخذ ویزا و حضور فیزیکی در محل کمپانی جئوکس در ایتالیا نیست؛ بلکه کافی است فقط یک دکمه را فشار دهید و با ما صحبت کنید. ما در تاریخ به عقب بازنمی‌گردیم و این آینده ماست. بنابراین، در آینده شاهد اختراعات و ابداعات تازه و تولید محصولاتی هستیم که تاکنون وجود نداشته‌اند؛ پس باید دست در دست هم، پیش برویم و اهداف خود را نیز با هم پیش ببریم.

همان‌گونه که سفیر ایتالیا در ایران هم به تازگی به این موضوع اشاره کردند که بعد از لغو تحریم‌های غرب علیه ایران، شرکت‌های ایتالیایی قصد دارند سرمایه‌گذاری‌های مشترکی با ایرانی‌ها داشته باشند آیا شرکت شما برنامه خاصی برای سرمایه‌گذاری در ایران یا احداث کارخانه تولیدی دارد؟
امروزه جئوکس در بورس میلان حضور دارد و یک شرکت سهامی عام به شمار می‌رود که خانواده من نیز 71 درصد سهام آن را در اختیار دارند. بنابراین، اظهارنظر دقیق در این رابطه در حال‌ حاضر ساده نیست چون ممکن است هرگونه اظهارنظری بر ارزش سهام ما در بورس تاثیر بگذارد. برای هرگونه صحبتی در این رابطه، این برنامه‌ها و پروژه‌ها باید از قبل آزموده شوند. همان‌طور که در این لحظه نمی‌توانم به شما تضمینی بدهم که آیا سرمایه‌گذاری یا همکاری خاصی با شرکت‌های ایرانی خواهم داشت یا خیر، اما می‌توانم این تضمین را به شما بدهم که ایران، برای سرمایه‌گذاری کشور بسیار جالبی برای ما خواهد بود.

فلسفه اسم جئوکس و معنای آن چیست؟ آیا برند شما برای بازار ایران شعار خاصی دارد و آیا این امکان وجود دارد طراحان مد ایرانی هم بتوانند در بخش طراحی کمپانی جئوکس مشارکت داشته باشند؟
در مورد شعار جئوکس و اینکه آیا محصولات ما در بازار ایران با شعار خاصی عرضه می‌شود باید گفت: شعاری را که برای جئوکس ساخته‌ایم و در دنیا ما را با این شعار می‌شناسند نمی‌شود تغییر داد. در حال حاضر، در تمام دنیا کفش جئوکس را با عنوان «کفشی که نفس می‌کشد» می‌شناسند پس تغییر این شعار منطقی نیست. درباره فلسفه نام جئوکس و معنی آن باید بگویم: نام جئوکس از واژه «جئو» که در زبان یونان باستان به معنای «زمین» است گرفته شده؛ دلیل انتخاب زمین برای ساخت این واژه این است که بهترین کفش برای پیاده‌روی این است که با پای برهنه روی خاک راه برویم. این بهترین حس و راحت‌ترین کفش برای پاهای شماست. همچنین حرف X آخر Geox نیز مترادف با تکنولوژی است. همچنین، یکی از دلایل مشهور شدن این برند را می‌توان سهولت تلفظ نام آن دانست.

با توجه به اشتراکاتی که میان معماری و طراحی ایرانی و ایتالیایی وجود دارد،‌ آیا فکر می‌کنید این موضوع بتواند الهام‌بخش طراحی‌های آینده محصولات شما باشد؟ آیا این امکان هست که در طراحی‌های آینده خود روی این اشتراکات تمرکز کنید؟
داستان همکاری کشور من یعنی ایتالیا با کشور ایران قدمتی به درازای تاریخ دارد. به‌عنوان مثال، در مدارس ایتالیا به دانش‌آموزان می‌آموزیم که فرهنگ و تمدن ایران از تمدن ایتالیا کهن‌تر و دارای قدمت بیشتری است که در گذر زمان به امپراتوری روم تبدیل شده است. بنابراین فرزندان ما در ایتالیا، از بدو شروع مدرسه، درباره تاریخ ایران می‌آموزند و راجع به آن حرف می‌زنند. بنابراین من امروز اینجا هستم تا پس از هزاران سال شاهد روابط میان دو کشور باشم. آرزو می‌کنم این همکاری و توافق به همین ترتیب ادامه یابد و به سطوح بالاتر ارتقا یابد. همان‌طور که قبلاً هم گفتم، معتقدم در تاریخ نمی‌توان به گذشته بازگشت. بنابراین این روند توسعه، طراحی و خلاقیت یک روند روبه جلو و روبه رشد است که نه فقط در ایران، بلکه در تمام جهان باید به همین ترتیب رو به جلو حرکت کند. ذهن انسان هیچ مرز و محدودیتی ندارد، بنابراین باید تمام موفقیت‌ها را با هم تقسیم کنیم.

کفش‌های «جئوکس» به‌رغم راحتی بسیاری که دارند، نتوانسته‌اند سلیقه خانم‌ها را تامین کنند. خانم‌ها معمولاً راحتی کفش را فدای شیک‌پوشی می‌کنند و مجبور هستند کفش‌های ناراحت به‌پا کنند. وقتی که خانمی در یک مهمانی رسمی حاضر می‌شود و کفش پاشنه‌بلند به‌پا می‌کند، پس از دو الی سه ساعت فشار شدید و ناراحت‌کننده‌ای به پاهایش وارد می‌شود که البته این مشکل در محصولات تمامی برندها به چشم می‌خورد. آیا در این اندیشه هستید تا کفشی طراحی کنید که در عین داشتن زیبایی خانم‌ها بتوانند ساعت‌های طولانی و بدون اذیت شدن از آنها استفاده کنند؟ بازار خیلی بزرگی را می‌تواند در دنیا ایجاد کند.
وقتی داشتم درباره فلسفه شکل‌گیری جئوکس صحبت می‌کردم، گفتم که جئوکس در ابتدا فقط برای کودکان کفش طراحی و تولید می‌کرد. از آنجا که خط تولید کفش بسیار متنوع و وسیع است و کفش‌های زنانه، مردانه، بچگانه، ورزشی، مجلسی و... را دربر می‌گیرد، اینکه بخواهیم با سرعت بالا و برای تمامی این گروه‌ها طراحی‌های زیبایی داشته باشیم، عملاً غیرممکن است. بنابراین، ابتدا فعالیت خود را از طراحی و تولید کفش برای کودکان شروع کردیم. زیرا کودکان، اولین قشری هستند که نیاز دارند راحت راه بروند. بنابراین توانستیم با تبلیغات خود، تقریباً تمام بازارهای کفش کودکان در جهان را به‌دست بگیریم. از آنجا که بچه‌ها درکی از رفاه ندارند، این پدرها و مادرها بودند که از ما خواستند تا محصولات‌مان را توسعه دهیم. پروژه دوم جئوکس روی طراحی کفش و کت برای آقایان متمرکز شده و آخرین مرحله فعالیت خود را نیز به خانم‌ها اختصاص داده‌ایم و این همان چیزی است که هم‌اکنون سخت مشغول فعالیت روی آن هستیم. درست است که «جئوکس» در گذشته به طراحی کفش‌های راحت و ورزشی برای خانم‌ها پرداخته، اما در آینده سعی داریم سرمایه‌گذاری روی طراحی و تولید کفش‌های مدرن و زیبا و متناسب با سلیقه خانم‌های مشکل‌پسند سرمایه‌گذاری کنیم. امروز اگر سری به فروشگاه‌های «جئوکس» در سراسر دنیا بزنید، شاهد یک کلکسیون جدیدی هستید که تنوع طراحی و رنگی زیادی دارد. کمپانی ما حتی کفش‌های پاشنه‌بلند هم تولید می‌کند و امروز مشتریان خانم برای ما از اهمیت بالایی برخوردارند زیرا 65 درصد از مشتریان ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. در واقع این خانم‌ها هستند که روی آقایان تاثیر می‌گذارند. در حال حاضر، برای راحتی کفش‌های خانم‌ها سرمایه‌گذاری فراوانی می‌کنیم و در آینده خواهید دید که کفش‌های خانم‌ها هر روز زیبا و زیباتر خواهند شد که با مراجعه به سایت جئوکس می‌توانید کلکسیون کامل محصولات ما را مشاهده کنید.

اگر امکان دارد کمی درباره محصول جدید جئوکس یعنی کت‌های مردانه صحبت کنید. شما گفتید این کت‌ها هم مانند کفش‌های تولیدی جئوکس نفس می‌کشند. اگر امکان دارد، درباره تکنولوژی استفاده‌شده در این کت‌ها توضیح دهید.
همان‌طور که در ابتدای سخنانم گفتم، برای تنفس بهتر پوست و تهویه بهتر حرارت بدن، در کت‌های جدید خود از همان فناوری به‌کار رفته در کفش‌هایمان استفاده کردیم. در داخل آستر کت از همان غشای مخصوص کفش‌ها استفاده کردیم که از جنس تفلون (نچسب) است که این غشا همرنگ خود کت طراحی می‌شود تا به زیبایی آن نیز لطمه‌ای وارد نشود.

آیا «جئوکس» علاوه بر تولید کفش و لباس راحت، تا به‌ حال به این فکر افتاده تا وسایل خانگی که زمینه‌ساز راحتی انسان است - نظیر مبلمان یا تشک‌هایی که دمای بدن را هنگام خواب تنظیم می‌کنند-‌طراحی و تولید کند یا خیر؟
در مورد تولید وسایل خانگی، فعلاً تمرکزمان را به تولید کفش و کت‌هایی که می‌توانند نفس بکشند معطوف کرده‌ایم. ولی سوال شما کاملاً منطقی و درست است اما هنوز راه درازی درپیش داریم و کارهای بسیاری باید انجام دهیم. با توجه به اینکه امروز اروپا با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و سهام تمامی شرکت‌های تولیدکننده کفش، سال گذشته سقوط کرد، اما در کمال تعجب، سهام جئوکس حتی 10 درصد هم رشد داشته است.

«مکولین»، مدیر بخش فروش خاورمیانه و آفریقا و سایر بخش‌های جهان کمپانی جئوکس درباره فعالیت‌های این شرکت در ایران اینگونه توضیح داد:
بنده 11 سال است که با کمپانی جئوکس همکاری دارم و از سال 2008 افتخار همکاری با ایران را داریم که این همکاری همیشه روبه رشد بوده است. در حال حاضر موفق شده‌ایم بیش از 85 هزار جفت کفش و بیش از 15 هزار دست لباس به خصوص کت در ایران به‌فروش برسانیم. در حال حاضر جئوکس هفت نمایندگی انحصاری در ایران دارد که از این بین، چهار نمایندگی در تهران و بقیه آنها در شهرهای مشهد، کرمان و اصفهان فعالیت می‌کنند که منحصراً محصولات جئوکس را به فروش می‌رسانند. همچنین طی هفته‌های آینده دو نمایندگی دیگر نیز به جمع نمایندگی‌های جئوکس در مراکز خرید بزرگ و اصلی تهران می‌پیوندند.
به تازگی یک پروژه همکاری پنج‌ساله را در دست اجرا داریم که از سال آینده این برنامه پنج‌ساله و با هدف گشایش هشت شعبه جدید در ایران آغاز می‌شود. همچنین 15 بخش خرده‌فروشی نیز محصولات جئوکس را در مراکز خرید و در کنار سایر محصولات، عرضه خواهند کرد. با اجرای این برنامه، فروش محصولات جئوکس در ایران به بیش از دو برابر افزایش می‌یابد و به اهمیت و نفوذ برند جئوکس در ایران کمک خواهد کرد. طی پنج سال آینده، بیش از 150 هزار جفت کفش و 20 هزار دست پوشاک و کت در ایران به فروش می‌رسد. این همکاری ما با طرف ایرانی هرروز رو به افزایش است. این همکاری و توسعه بخش‌های مختلفی نظیر طراحی مد و لباس بانوان، کودکان و آقایان را نیز دربر می‌گیرد که این طرح مورد حمایت طرف ایرانی ما نیز هست. در حال حاضر 32 درصد از محصولات جئوکس به آقایان، 52 درصد به بانوان و 16 درصد به کودکان تعلق دارد. در واقع تمامی آیتم‌ها را برای موفقیت در نظر گرفته‌ایم.


 

فهرست موضوعی تجهیزات

sanatindex
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
صنعت
بنر